ostby.cecilie@gmail.com

Tevisdom för vilsna själar

”Min styrka är att jag är en av sju miljarder människor på jorden. Min svaghet är att jag glömmer bort det ibland.”

Så inleder jag min novell Tevisdom för vilsna själar i novellantologin Högmod som ingår i serien De sju dödssynderna som Ariton förlag ger ut.

Novellen handlar om en reklambyrå som kommer på den ultimata reklamkampanjen: De startar en religion enbart i syfte att sälja mer prylar.

I en tid när ingenting längre verkar heligt och allt är tillåtet, så finns det ändå saker som kan verka upprörande. En sån sak är att bli lurad in i ett engagemang som sedan visar sig vara en bluff. Ibland blir jag förundrad över att folk blir upprörda när det framkommer att till exempel Facebook samlar på sig information om deltagarna och säljer den till olika företag, eller att man blir förvånad när man upptäcker att det dyker upp annonser på Google på prylar som jag just tittat på på någon sajt.

Någonstans finns det under ytan en medvetenhet om att vi är granskade och kontrollerade av andra. Men det upprörande är att någon eller några som drar ekonomisk vinning av mitt det.

Min högmodsnovell har med lite olika aspekter av allt det här. Samtidigt är novellen i sig högmodig. På vilket sätt får du upptäcka själv när du läser den.

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *